Hvordan bli en mer reflektert leder

Kierkegaard

Kierkegaard

Med høye oppsigelsestall i full gang er spørsmålet om hvordan bli en mer reflektert leder mer relevant enn noen gang! Mange arbeidsgivere og toppledere finner ut at KIP-er ikke er den eneste prestasjonsberegningen de trenger å måle; på samme måte har det å beholde og tiltrekke seg talent blitt en av de beste ytelsesstandardene. Nå står spørsmålet om hvem er den omtenksomme lederen og hva kan du gjøre for å bli det? Den omtenksomme lederen er definert som en person som leder og engasjerer sine ansatte samtidig.

Først og fremst,

Deleger, deleger, deleger…

Steve Jobs sa berømt: «Det gir ikke mening å ansette smarte folk og så fortelle dem hva de skal gjøre; vi ansetter smarte folk slik at de kan fortelle oss hva vi skal gjøre.» Mest sannsynlig, før du ble forfremmet til din nåværende stilling, har du jobbet under forskjellige sjefer, og noen av dem kan ha utvist mikrostyringstendenser, kontrollert hvert steg og hvert pust du tar, i likhet med den berømte politisangen. For å unngå dette, sett mål for teamet ditt som helhet, og la dem deretter bestemme hvordan de skal nå dem. Prøv å holde fingeren på pulsen i prosjektet, men ikke gå i fellen med å spore hver eneste bevegelse de ansatte gjør. La dem puste. 

Andre, 

Få tilbakemelding fra teamet ditt

Noen ganger gjør kjærlighet vondt, men sannheten kan såre enda mer. Be om tilbakemelding fra dine ansatte uansett nivå og se hvordan ditt lederskap blir oppfattet i selskapet. Lytt til kritikken deres med den hensikt å forstå, ikke svare og måle etter forslag: du vet aldri hvilke gode ideer som kan være der ute! Ikke glem å belønne konstruktiv kritikk ved å oppriktig takke den andre personen. 

Sist, men ikke minst…

Kommuniser empatisk

Nå er ikke empati en egenskap som alle har (tenk narsissister), men det er definitivt en egenskap som man kan utvikle som en del av verktøysettet for emosjonell intelligens. Når du snakker med teammedlemmene dine, forestill deg at du er i deres sko og ta hensyn til det du vet om dem. Tenk deg, Bob er en engstelig person og har en tendens til å bli overveldet av arbeid: da kan du tilpasse kommunikasjonen din med ham ved å gi ham stykkevis oppgaver, trygg på at han vil levere utmerkede resultater. Eller ta Cynthia, som er ivrig etter å ta på seg mer ansvar i selskapet for å få en forfremmelse. Når du er klar over håpene hennes, kan du gi henne vanskeligere prosjekter å teste om hun tar utfordringen. 

Etter pandemien er fremtidens arbeid usikkert. Derfor er det viktig at vi begynner å tenke langsiktig og tilpasser oss de økende kravene fra både investorer og ansatte. Å forbedre deg selv som leder kan her gjøre susen.